האם את מרגישה לעיתים קרובות אכזבה?

אכזבה מאירועים שקרו, אכזבה מאנשים קרובים אלייך שלא התנהגו אלייך כשורה?
אכזבה מהכישלון, מההצלחה החלקית של משהו שמאוד רצית או אפילו מ”אי ההצלחה” של משהו?
אכזבה מכך שהדברים לא הלכו לפי איך שרצית או תכננת ולא הסתדרו “כמו שצריך”?

לא סתם גדלנו על ברכי האמרה “כגודל הציפייה כך גודל האכזבה”. זה באמת נכון.
כשיש לנו ציפיות שלא מתממשות, אנחנו בדרך כלל נשארות עם תחושה מרירה ולא נעימה
של אכזבה, של תסכול ולפעמים אפילו כעס.

יש לנו המון ציפיות גם מעצמנו, גם מאחרים וגם מהחיים, שלפעמים לא מתממשות.
כשאנחנו מתאכזבות שוב ושוב כי הציפיות שלנו לא התממשו
וכשיש פער גדול בין הציפיות או התכניות שלנו לבין מה שקורה בפועל,
זה פוגע באיכות החיים שלנו, ביכולת השמחה, השלווה והסיפוק.
אנחנו יכולות למצוא את עצמנו מאוד עצובות וירודות.
מאבדות אמון בעצמנו וגם באחרים
ואפילו מאבדות אמון בעולם ולפעמים באלוהים (או ביקום)
אנחנו יכולות להפוך לציניות, או לזהירות מאוד עם אנשים
ועם החלטות או בחירות ויכולות להימנע מלהתנסות, להעז,
לחוות וזה עלול לגרום לנו להיסגר ופשוט לא לעשות.
זה עלול לגרום לנו לתקיעות.

אבל מה יכול לקרות אם נשחרר את הציפיות שלנו?

איך זה ירגיש אם לא יהיו לנו ציפיות?

כשנצליח לשחרר את הציפיות שלנו יקרו כמה דברים:

  1. נרגיש הרבה פחות לחץ ומתח

כשאנחנו משחררות את התפיסות ואת הרעיונות של מה צריך לקרות ואיך הדברים אמורים להיות, אנחנו משחררות גם עצבות, כעס, אכזבה ותסכול כשדברים לא קורים כמו שאנחנו תכננו או רצינו. מידית, זה מפחית את רמות המתח והלחץ שבו אנחנו נמצאות והגוף שלנו יכול להירגע, לנוח ולהרפות, מה שעוזר לדברים לקרות בצורה הרבה יותר זורמת ונעימה בלי קשר לתוצאה. אז כבר הרווחנו.

  1. נשפר את מערכות היחסים שלנו ואת התקשורת הבין אישית שלנו

אין דבר הרסני יותר למערכות יחסים (בין אם זוגיות, משפחתיות או חברותיות) מאשר ציפיות. כי כשאנחנו מצפים למשהו ממישהו אחר, מתישהו, ללא כל ספק הוא יאכזב אותנו כי הוא לא יעמוד בציפיות. אז אם אנחנו מצליחות לשחרר את כל הציפיות שיש לנו מהאנשים הקרובים לנו שאנחנו אוהבות, אנחנו נפתחות באופן מידי למערכות יחסים גבוהות יותר, נעימות יותר ומאוזנות יותר בלי “דרמות” ובלי עליות וירידות רגשיות.

  1. נחווה שקט פנימי, סיפוק ושמחה עם כל מה שכבר יש ונמצא

כשאנחנו לא עסוקות בלחשוב ובלנתח את מה שאמור או לא אמור לקרות, או במה מישהו אמור לעשות או לא עשה את מה שהיה אמור לעשות, אנחנו משוחררות מהמון מחשבות שאני קוראת להן “זוללות אנרגיה” ששואבות ממך את כל השקט והנחת והסיפוק ומטרידות את מנוחתך. המוח שלנו יכול להיות ברור, בהיר, שקט, נינוח, ממוקד במשימות החשובות באמת שיש לנו באותו היום וביצירה אינסופית. האנרגיה שלנו מופנית ונשמרת לדברים המהותיים שבאמת חשובים לנו ושאנחנו באמת רוצות ליצור בחיים שלנו.

אז איך עושים את זה?
איך משחררים ציפיות כדי להימנע מאכזבה?

1. להכיר את הציפיות

התבונני במהלך היום יום באיזו תכיפות הציפיות מגיעות? ומהן הציפיות שלך וממי? בחנות שנכנסת אליה מהי הציפיה שלך? עם בן זוגך כשאת נכנסת הביתה מה היו הציפיות שלך? שיבשל ארוחת ערב וישים ויתלה 2 מכונות כביסה? מהילדים שלך? מה הן הציפיות שלך? מאימא שלך? מהחברה שלך? מהשכנה שלך? כשאנחנו מודעות לציפיות שלנו אנחנו יכולות לבחור. כל עוד הציפיות מנהלות אותנו מתחת לפני השטח אנחנו לא חופשיות באמת לבחור את התגובה שלנו למה שמישהו אחר יעשה.

2. כשהציפייה לא התממשה

בן זוגך לא ניקה את הבית, הילדים לא סידרו את החדר, החברה הבריזה לך מפגישה הקפה, הבוס שלך לא העריך את העבודה שלך כמו שציפית – בדרך כלל אנחנו לוקחות את זה כפגיעה אישית. נפגעות ומתאכזבות שהשני לא רואה אותנו, לא מספיק מעריך או אוהב אותנו או אנחנו לא חשובות לו מספיק. וזאת טעות מרה וגדולה. אף אחד לא מאכזב אותנו בכוונה וגם אף אחד לא אחראי למלא את הציפיות שלנו מלבד עצמנו. לכן, הפסיקי לצפות שאחרים ימלאו אחר הציפיות שלך והתחילי למלא אותם בעצמך. הביני שזה לא אישי ושזה לא קשור אלייך. תזכירי לעצמך שכל אחד יש לו שק של בעיות, צרות, התמודדויות ואתגרים, עומסים ולחצים משלו. וכל אחד עושה את הכי טוב שהוא יכול בהתחשב בנסיבות ובמצבו. אמרי לעצמך את המשפט הבא: “כל אחד עושה את הכי טוב שהוא יודע ויכול לפי התפיסה שלנו בחיים”

3. כשבכל זאת האכזבה כואבת בבטן

תחבקי את עצמך ואמרי לעצמך שאת מבינה אותך ושאת אוהבת אותך ושאת תתני לעצמך את מה שאחרים לא יכלו לתת לך באותו הרגע.

4. שחררי את התוצאה

בכל פעם שעולה ציפייה ועכשיו את גם מודעת אליה, תרשי לעצמך לצפות – אבל גם שחררי את התוצאה ודעי שלא בטוח שהיא תקרה כמו שאת רוצה ואמרי לעצמך שזה בסדר. שלא משנה מה התוצאה תהייה, את תהיי בסדר.

5. התמקדי בהווה

כשאנחנו משחררות את החשיבה על מה יקרה או לא יקרה בעתיד, אנחנו משחררות את הציפיות. ככל שנישאר יותר ברגע הזה, ונשחרר את התוצאה, נוכל לזרום יותר בקלות ובצורה יותר טובה ונעימה עם החיים ועם האתגרים שהם מביאים איתם.

6. התמקדי בעצמך במקום באחרים

חשבי על מה את יכולה לעשות בשביל עצמך ובשביל להפוך את החיים שלך ליותר איכותיים, נעימים, שמחים ומלאי סיפוק מבלי לתלות באחרים את ההצלה או ההצלחה שלך

7. היי פתוחה להפתעות חדשות

כשאנחנו מתמקדות בעצמנו, חיות את הרגע בהווה, משחררות את התוצאה ואת הציפייה, היקום מוצא דרך לכוון ולהוביל אותנו למקומות הטובים ביותר לנו. כשאנחנו משחררות את השליטה, ומסכימות להיות מופתעות, היקום יודע להפתיע אותנו לטובה. ציפיות שייכות לשליטה ולתכנון וסוגרות את הדלת ליקום הוא מוגבל ביכולת שלנו להוביל אותנו.

8. בדקי מהו המקור של הציפיות שלך

הרבה מאתנו חיות עם ציפיות מאוד גבוהות ובייחוד מעצמנו. זה מגיע בדרך כלל מבית ביקורתי שגדלנו בו שבו ספגנו דרישות וציפיות גבוהות. זאת הסיבה שבגללה אנחנו ממשיכות לצפות גם מעצמנו וגם מאחרים לעמוד בסטנדרטים הגבוהים שאנחנו מציבות. התכנות המשפחתי הזה שהוטבע בנו ממשיך אתנו הלאה, גם לחיים הבוגרים שלנו ולכל מערכות היחסים שלנו. חשבי קצת על הבית שבו גדלת ועל המסרים שקיבלת בבית לגבי עמידה בסטנדרטים ועמידה בציפיות ונקי את זה. הפרידי בינך לבין החינוך שקיבלת בבית ודעי שאת יכולה לבחור מחדש בכל רגע את הסטנדרטים החדשים שלך לפי מה שמתאים לך היום, כאן ועכשיו בהווה. הדבר הזה ישפיע לטובה גם על הילדים שלך שיוכלו גם הם להיות חופשיים מתפיסות והתניות חינוכיות לגבי הציפיות שלהם מעצמם.

ועכשיו ספרי לנו כאן למטה
מה עוזר לך לשמור על עצמך מפני אכזבה?
ואיך את מנקה או ממתנת את הציפיות שלך מעצמך ומאחרים?

רוצה לקרוא עוד תכנים מעצימים על התפתחות אישית?

מה הסכנה בהתפתחות אישית?

מה היא האמת על התפתחות אישית שלא מספרים לך?

התפתחות אישית אצל נשים מה שונה?

בואי נצא ביחד למסע התפתחות אישית משמעותי
ותגלי איך לצמוח ממשבר גיל 40 ולהיות שלמה שלווה ושמחה