איך נוכל לשחרר חרטות ולהמשיך הלאה?

מחקרים מראים שהחרטות שלנו מתחלקות לשני סוגים
חרטות על מה שעשינו למשל:
למה התחתנתי עם האיש הזה? זאת הייתה טעות חיי
למה עזבתי את העבודה אחרי הלידה של הבן הבכור שלי?
אם הייתי ממשיכה הייתי עכשיו בתפקיד ניהולי בכיר..
אם רק הייתי מקשיבה לאינטואיציה שלי ולא מתחתנת עם הבעל הבוגדני שלי..

אבל מסתבר שעוד יותר מטרידות אותנו החרטות על מה שלא עשינו.
חרטות על הדברים שאנחנו מרגישות שהחמצנו ושפספסנו לדוגמא:

למה לא נסעתי ללמוד עיצוב אופנה בניו-יורק כמו שחלמתי?
למה מיהרתי להתחתן ולא נסעתי לטייל כמו שהיום כל הצעירים עושים?
למה לא התחתנתי עם האיש הזה אז, היום הוא כבר נשוי
איך פספסתי את הבית הזה כשהוא היה זול ועמד למכירה?
הלוואי והייתי אימא יותר מסורה לבן שלי כשהוא היה קטן

חרטות יכולות להיות החברות הטובות ביותר שלנו גם כי הן חוזרות לבקר אותנו שוב ושוב
ומאפשרות לחלק לא מודע בתוכנו לחיות פוטנציאל אפשרי של חיים אחרים שלא הגשמנו
ולהמשיך לפנטז על החיים האחרים האפשריים האלה

אבל גם בגלל שהן כאילו עוזרות לנו לזכור ולוודא שבשום פנים ואופן לא נחזור
על אותן הטעויות שוב ושבפעם הבאה לא נפספס.
באופן לא מודע חושבות שאם נחזיק בחרטות האלה, הן ישמרו עלינו מפני הטעויות שלנו,
מה שכמובן לא יכול לקרות.

לכולנו יש חרטות, כולנו עשינו ונמשיך לעשות טעויות, פשוט כי זאת הדרך שלנו ללמוד
והסוד לחיים מתוך חוויה של שלמות, שלווה ושמחה, זה לדעת לקבל את הטעויות שלנו,
לדעת איך לשחרר חרטות,  כי עמוק בתוכנו, אנחנו יודעות שחרטות מרוקנות אותנו,
"יושבות עלינו" וגובות מחיר כבד.

אז מה עושים עם חרטות? ואיך עובדים איתן נכון?
5 צעדים חשובים לשחרור חרטות:

  1. שני את הסיפור שאת מספרת לעצמך בנושא החרטה

    מחשבות כמו: "זה לא היה צריך לקרות" או "לא הייתי צריכה לעשות את זה", "מה היה קורה אם"…
    הן מחשבות הרסניות שכולאות אותך במאבק אינסופי נגד עצמך וכנגד המציאות.
    כל עוד תמשיכי להיאחז במשפטים ובמחשבות האלה, זה יגרום לך לקפוא ולא לפעול בהווה.
    זה ישאיר אותך תקועה באותו המקום ולא יכולה להתקדם. זאת חרטה שאינה פרודוקטיבית.
    היא לא עוזרת לך ורק מפריעה.
    אז איך תוכלי לשנות את הסיפור?
    קודם כל בעזרת התודעה. למרות שאת בטוחה שבאמת זה לא היה צריך לקרות, או שהייתי צריכה להתנהל אחרת..
    מן הסתם אז, זה לא היה אפשרי. ואם תמשיכי להחזיק במחשבות האלה, תמשיכי להיות  אומללה.
    שאלי את עצמך: "האם יכולתי להתנהג אחרת כשאני לוקחת בחשבון את המצב שהייתי בו אז בחיי?
    עם הידע ועם הניסיון שהיה לי אז בנקודה ההיא בחיי"?
    "האם היה משהו טוב שעשיתי בסיטואציה ההיא שאני מתחרטת עליה כל כך?
    או האם יצא ממנה משהו אחד טוב לבסוף?"
    השאלות האלה יאפשרו לך לשנות את הסיפור שאת מספרת לעצמך שוב ושוב בנוגע לפספוס או לחרטה
    ולבנות סיפור אחר, חדש שישרת אותך טוב יותר ויאפשר לך לשחרר את החרטה ואת התסכול והאשמה.

  2. הביני את השיעור שלמדת

    מכל מצב יש למידה ובייחוד ממצבים של כישלונות. דרך כישלונות אנחנו לומדים.
    מצאי את מה שלמדת מהטעות הזאת שאת מתחרטת עליה.
    שאלי את עצמך: "מה למדתי מהטעות או הכישלון הזה"?
    "האם בעקבות זה שיניתי את ההתנהגות שלי או את הדרך שבה אני מגיבה לסיטואציות דומות?"
    "איזו למידה חשובה המצב שאני מתחרטת עליו הביא אלי לחיים, שלא הייתה קורית בלי המצב הזה?"
    הסכימי לחבק את הרעיון שכל דבר שקורה, קורה לטובה.
    שכל אירוע שקרה, כל החלטה שלקחת בכל צומת דרכים שהייתה לפניך, הייתה לה מטרה חשובה,
    לימוד חשוב לתת לך. בין אם זאת הבנה חדשה, רעיון חדש, עוצמה
    או חוזק פנימי חדשים שלא היו שם קודם.
    חשבי ומצאי לפחות 5 דברים טובים שיצאו מהסיטואציה של הדבר שאת מתחרטת עליו
    בין אם במישרין או בעקיפין. אולי בהתחלה יהיה לך קצת קשה למצוא,
    אבל אני מבטיחה לך שאם לא תוותרי, ואם תמשיכי לחקור, תמצאי.

  3. מצאי את הרגשות שנמצאים מתחת לחרטה וחבקי אותם

יש הרבה סוגים של רגשות שיושבים ונמצאים מתחת לחרטות שלנו.
עצב, כעס, אכזבה, אשמה, תסכול ועוד. רובנו מכחישים חלק מהם או את כולם.
כדי שתוכלי לשחרר את החרטה, חבקי את הרגשות האלה.
בואי נעשה תרגיל קטן ביחד: חשבי על משהו שאת מתחרטת עליו והשלימי את המשפטים הבאים:
"אני עצובה על כך ש ___________". המשיכי עד שנגמרים לך הדברים שאת עצובה עליהם
בנוגע לחרטה הספציפית הזו.
"אני כועסת על ____________________". רשמי את כל הגורמים לכעס ולזעם שלך, אפילו אם הם לא הגיוניים.

"אני מרגישה אשמה/מאוכזבת על/מ ______________" רשמי את כל מה שאת מרגישה אשמה עליו
בנוגע לסיטואציה הספציפית שאת מתחרטת עליה.
ברגע שיש לך רשימות מלאות, שבי עם עצמך כמה רגעים, עצמי את העיניים
והרשי לעצמך להרגיש בגוף את עומס הרגשות האלה.
ברגע שתסכימי להרגיש אותם מבלי להרחיק אותם, בעצם עשית קפיצה מחרטה תוקעת לחרטה פרודוקטיבית,
בתנועה, ולא תקועה יותר. הדרך לשחרור כבר קרובה. כי הדרך היחידה לשחרר רגשות שמעמיסים עלייך
היא להסכים הרגיש אותם. בהתחלה הם יהיו אולי חזקים וקשים אבל אם תאפשרי אותם,
את תראי שהם עוברים דרכך כמו גלים.

  1. התאבלי על מה שאבד ומצאי דרך לשחרר אותו לשלום

    מה שקורה באופן טבעי אחרי שהסכמת להרגיש את הרגשות ולאפשר להם לעבור דרכך,
    זה שהם ישתחררו. עכשיו רק נותר לך להכיר בזה שחלק ממך מתאבל על מה שאבד ושלא יחזור יותר
    בעקבות הטעות שאת חושבת שעשית. הרשי לעצמך להתאבל כדי לסיים את התהליך איתם,
    כי הם לא יישארו לתמיד. לאט לאט הם הולכים וקטנים, לא בגלל שהמציאות השתנתה,
    אלא בגלל שאת נעשית חזקה יותר ברגשותייך מול המציאות.
    זה הזמן לשחרר אותם לשלום ולדעת שעשית את הטוב ביותר שיכולת לעשות.

  2. סלחי לעצמך

    כן, כן, עשית את הטוב ביותר שיכולת לעשות באותה נקודת זמן.
    לסלוח לעצמנו זה לפעמים זה החלק שהכי קשה לנו לעשות.
    חרטות לא מאפשרות לנו באמת להרפות ולסלוח לעצמנו על הטעות או על הכישלון או על הפספוס.
    לפעמים, חרטות משמשות כמעין מנגנון מתוחכם שבעזרתו אנחנו ממשיכות להפנות לעצמנו שנאה והרס עצמיים.
    הגיע הזמן להרפות מכל אלה, הגיע הזמן לאהוב את עצמך באמת ללא תנאים ולאהוב כל אבן בדרך שדרכת עליה,
    כל תהום או בור שנפלת לתוכן כי הם אלה שהצמיחו וגידלו אותך לאישה הנהדרת שאת היום.
    אז מצאי את הדרך לסלוח לעצמך ולהרפות מהביקורתיות הבלתי פוסקת שנהגת פעם להפנות לעצמך.
    כנסי לכאן כדי לראות איך תוכלי לחזק ולפתח סליחה עצמית
    ולכאן כנסי כדי לתרגל מדיטציה עוצמתית לסליחה

תהליך שחרור החרטות מגיע לכל אחת בזמן שלה, וכל אחת עושה אותו בקצב הנכון לה,
בקצב שהוא הכי מדויק לה ושהיא צריכה בשביל לשחרר את עצמה סופית.
אז, תני לעצמך את כל הזמן שלו את זקוקה.
ואת תראי, שכאשר זה יקרה, אחת ולתמיד, תוכלי להמשיך הלאה באמת!
את תרגישי יותר קלילה, יותר שלמה יותר שלווה ויותר שמחה. כאילו משא כבד הוסר מעלייך.
תוכלי לחיות את החיים שלך מתוך חיבור אמיתי לנחת ולסיפוק מבלי לסחוב על הגב כל מיני
חרטות מיותרות מהעבר שלך.

ספרי לנו כאן למטה
יש לך עוד טיפים שיעזרו לנו לשחרר חרטות?