מודעות עצמית מהי?

מודעות עצמית מהי באמת?
מה באמת המשמעות של מודעות עצמית?

בשנים האחרונות מודעות עצמית הפכה לטרנד מאוד רציני ובעקבות זה
חוקרים רבים חקרו את הנושא.
מחקרים מראים שכשאנחנו רואים את עצמנו בצורה בהירה יותר
אנחנו גם יותר בטוחים בעצמנו וגם יותר יצירתיים.
אנחנו לוקחים החלטות בצורה יותר שפויה, בונים מערכות יחסים טובות יותר,
מתקשרים בצורה יותר אפקטיבית, אנחנו פחות מועדים לפיתוי של לשקר, לגנוב או לרמות.
Tasha Eurich שהיא פסיכולוגית ארגונית וחוקרת מודעות עצמית והצוות שלה

גילו שתי קטגוריות של מודעות עצמית:

  1. מודעות עצמית פנימית – האופן שבו אנחנו רואים את עצמנו מבפנים כולל את הערכים החשובים לנו, התשוקות, השאיפות, ואיך כל אלה מתאימים לסביבה שבה אנחנו חיים ולתגובות שאנחנו מגיבים. היכולת שלנו לאבחן ולזהות במחשבות, ברגשות, בהתנהגות שלנו, הדרך שלנו להעריך ולזהות את החולשות והחוזקות שלנו ואת ההשפעה שיש לנו על אחרים
  2. מודעות עצמית חיצונית – היכולת לראות בבהירות איך אנשים אחרים רואים אותנו. אנשים שיכולים לדעת בבהירות איך אחרים רואים אותם, מגלים יכולת אמפטית גבוהה יותר ומחזקת את היכולת שלנו ליצור ולכונן מערכות יחסים קרובות, יציבות ומשמעותיות לאורך החיים

באופן מפתיע, החוקרים מצאו ששתי הקטגוריות האלה של מודעות עצמית לא חייבות להגיע ביחד.
חלק מהאנשים חזקים במודעות עצמית חיצונית והאחרים בפנימית והם לאוו דווקא קשורות זו לזו או מופיעות ביחד.
חלקנו אף מזניחים דרך מודעות אחת על חשבון השנייה.

חשוב שנוכל להתמקד על עצמנו ועל איך הפעולות, המחשבות והרגשות שלנו מתואמות לסטנדרטים הפנימיים ולערכים הפנימיים.
אם יש לנו מודעות עצמית גבוהה, אנחנו יכולים להעריך את עצמנו בצורה מדויקת ואובייקטיבית, לנהל את הרגשות שלנו,
להתאים את ההתנהגות לערכים שלנו, אבל חשוב במקביל גם להבין בצורה אובייקטיבית איך אחרים רואים אותנו ולקבל מהם משוב מקדם.
זו הסיבה שכל כך חשוב להיות מלווים במישהו שיכול לקחת אותנו ולשקף לנו בצורה אוהבת וחומלת
את המקומות בהם אנחנו לא רואים את עצמנו בבהירות וזה שווה הכול. אם נדע להיות פתוחים לקבל
משובים מבלי להתגונן או לחשוש, נרוויח בוסט רציני למודעות העצמית שלנו.

אז איך להצליח להיות במודעות עצמית באמת?

כדי להיות במודעות עצמית אמיתית ולהצליח באמת, האתגר שלנו הוא לפתח את שני סוגי המודעות העצמית
גם לראות את עצמנו באופן מדויק ובהיר וגם לקבל משובים ולהבין איך אחרים תופסים או רואים אותנו.
הנקודה החשובה להבין היא שמודעות עצמית היא לא אמת אחת. היא איזון עדין בין שתי נקודות ההשקפה הפנימית והחיצונית האלה.

שנים אני חוקרת את המודעות העצמית הפנימית, זו שקורת כאשר הריכוז ותשומת הלב שלנו,
מופנים כלפי עצמנו במקום החוצה לסביבה כפי שאנחנו רגילים תמיד.
אלה הם כל הפעמים בהם אני עוצרת ובודקת פנימה. מאירה כמו בפנס, נקודות פנימיות אצלי
ומתבוננת בהן. מתבוננת בעצמי מלמעלה, מגבוה, מהצד ממקום של הבוחן והמתבונן.
הדרך שבה אני מכירה את עצמי, את מה נכון לי, מה אני רוצה, את האישיות, האופי,
את התכונות, את היכולות החוזקות והחולשות ובעיקר היא מאפשרת לי לבחור איך להגיב ואיך להתנהל.

בשביל להיפתח למודעות עצמית צריכים לעיתים, לחזק ולפתח את האומץ שלנו ואת הכנות האישית שלנו עם עצמנו.
בכדי להיות מסוגלים לראות את האמת על עצמנו, על מה שאנחנו חושבים או מרגישים,
צריך לעיתים אומץ ובייחוד הדרכה נכונה שתיתן את הכלים להתבוננות שכזו.

ספרי לי כאן למטה איך זה בשבילך
לאזן בין שתי הקטגוריות של המודעות העצמית?

רוצה לקרוא עוד על מודעות עצמית?

איך להגביר מודעות עצמית בשינוי אחד קטן?
מודעות עצמית למה זה טוב?
האם מודעות עצמית יכולה לעזור לנו להירפא ממחלה?
איך לדעת אם את באמת בעלת מודעות עצמית?

By |2019-01-13T12:21:15+00:00נובמבר 11th, 2010|בלוג, מודעות עצמית|0 תגובות

השאר תגובה

דילוג לתוכן