הגשמה עצמית או מימוש עצמי מה ההבדל ביניהם?
בעולם המערבי העמוס והלחוץ, קל מאוד להרגיש שאנחנו חיות במרדף מתמיד
אחרי הדבר הבא שאמור סוף סוף לגרום לנו להרגיש מסופקות.
אצל הרבה נשים, התחושה הזו מתחדדת במיוחד סביב גיל 40 או גיל המעבר
תקופה שבה משהו בפנים מתחיל לזוז. עולות שאלות של משמעות, של כיוון,
של "האם אני באמת חיה את החיים שלי?" יש איזשהו דחף פנימי לגלות
מה היא אותה הגשמה עצמית שתאפשר לי לפרוח ולהיות שמחה
אבל איכשהו, זה חמקמק ולא ברור. ואז מגיעה אותה חוויה מוכרת:
תחושה של פספוס, של "לחיות ליד החיים", של כמיהה להבין מי אני
ומה אני באמת רוצה, מה נכון לי. השאלות האלה הן כל כך חשובות,
כי הן מובילות אותנו לחיפוש משמעותי שאנחנו כמהות לו.
אנחנו אומרות לעצמנו: אם רק תהיה לי זוגיות / יותר כסף / עבודה אחרת או אז
אני אהיה מאושרת אבל המציאות מראה שוב ושוב משהו אחר:
הגשמה עצמית אמיתית לא מגיעה בהכרח עם הישגים חיצוניים
ההבנה הזו מובילה יותר ויותר אנשים להפסיק לרדוף אחרי לעשות את מה שצריך
ולהתחיל לחפש משמעות אמיתית מבפנים, מתוך הקשבה לעצמם, ולא למה שמצופה מהם
מה זה בכלל הגשמה עצמית או מימוש עצמי? והאם יש הבדל ביניהם?
מחקרים בפסיכולוגיה שנשענים על זרמים מרכזיים כמו הגישה ההומניסטית של אברהם מאסלו
וקארל רוג'רס, על עבודות העומק של זיגמונד פרויד וקרל יונג ועל תיאוריות מודרניות
כמו של אלברט בנדורה על תחושת מסוגלות, מראים שהמושגים הגשמה עצמית ומימוש עצמי
אכן מאוד קשורים זה לזה ומאוד דומים עד כדי שהרבה פעמים אנחנו
מתבלבלים ביניהם, אבל מסתבר שהם לא זהים.
אפשר להבין את ההבדל ביניהם דרך כמה הבחנות מרכזיות:
הגשמה עצמית היא הדחף הפנימי, הטבעי, לצמוח ולהתפתח
זה הפוטנציאל שקיים בנו מלכתחילה, הנטייה לפרוח מבפנים.
מימוש עצמי לעומת זאת, הוא התהליך המודע שבו אנחנו לוקחות
את הפוטנציאל הזה והופכות אותו למציאות דרך בחירות, מטרות ופעולות
כלומר: הגשמה עצמית היא הכיוון הפנימי ולעומתו, מימוש עצמי זה
איך והאם אנחנו עושות את זה בפועל.
הבחנה נוספת וחשובה שהמחקר נותן לנו בין שני המושגים האלה
זה שהגשמה עצמית היא מצב או מדד של עד כמה אני חיה מחוברת לעצמי
כלומר המונח הגשמה עצמית מתאר את רמת החיבור של האדם לעצמו ברגע נתון
כלומר, עד כמה הוא חי בתחושת דיוק ומשמעות.
ולעומתו, מימוש עצמי מתאר את התהליך האקטיבי והמתמשך של יצירה ודיוק
שמאפשרת לאדם לפעול, לבחור ולהתפתח כדי ליצור את אותה תחושת הגשמה
חוקרים רבים אף רואים במימוש העצמי חלק מתוך התהליך הרחב של הגשמה עצמית:
הדחף קיים אבל המימוש תלוי בפעולה שלנו.
למה הצלחה לא בהכרח מביאה הגשמה עצמית ותחושה של מימוש עצמי?
אחד המיתוסים הגדולים הוא שהצלחה תוביל להגשמה
אבל בפועל הרבה אנשים מגיעים להישגים, ועדיין מרגישים סוג של ריק
הסיבה לכך היא שהצלחה חיצונית לא בהכרח מחוברת לעולם הפנימי
לפי המחקר, מימוש עצמי אמיתי מושפע מגורמים אחרים לגמרי כמו:
- מודעות עצמית ויכולת להתבונן פנימה
- תחושת מסוגלות ואמונה ביכולת להשפיע על החיים
- חיבור ליצירתיות ולרצון אישי
- פתיחות לחוויה
- איזון פנימי
- עמדה אקטיבית לקיחת אחריות ובחירה
כדי להמחיש את זה, אני פוגשת לא מעט אנשים שמגיעים אלי
לטיפול רגשי בקליניקה כשעל הנייר יש להם את הכול, עבודה יציבה, ניסיון, הישגים
ועדיין לפעמים הם יכולים להרגיש ריקנות פנימית, חוסר משמעות ותחושות של חוסר ערך
אחת הנשים, למשל, הבינה אחרי שנים בתחום מסוים שהיא כבר לא מחוברת למה שהיא עושה
שהיא בחרה את התחום הזה בהיותה מאוד צעירה, מתוך שיקולים סביבתיים וחברתיים ולחץ
של ההורים במקום חיבור אמיתי לרצונות ולתשוקות שלה. תוך כדי תהליך הטיפול שעשינו ביחד
התגלו גם דפוסי חשיבה ואמונה שקשורים לעבודה קשה ולפחדים כלכליים וגם התגלה חלום
יצירתי ישן שהיה לה שנזנח והושם הצידה במשך שנים רבות, אבל עלה שוב מחדש כשהיא
ביקשה לעצמה הגשמה עצמית ולא וויתרה על להרגיש מימוש עצמי אמיתי.
לאט ובהדרגה, דרך קשב פנימי עמוק ואמיץ, היא התחילה לזוז לכיוון חדש
כזה שמחבר גם פרנסה וגם תשוקה. וזו בדיוק הנקודה: ההגשמה לא התחילה
מהשינוי החיצוני אלא מהעבודה הפנימית בינה לבין עצמה.
אז איך באמת מגיעים להגשמה עצמית?
הלוואי והייתי יכולה לתת לכם נוסחה פשוטה ומדויקת עם צעדים ברורים
שיובילו אתכם לתחושה של הגשמה עצמית ושל מימוש עצמי מלא.
אבל כן אפשר להבין מה המחקר אומר על התהליך הזה ולראות איך
אפשר להתחיל תהליך פנימי כזה גם בחיים שלנו.
לפי המחקר, זה תהליך שמתרחש בשני מישורים במקביל:
גם במישור המודע וגם במישור הלא מודע ומה שמחבר ביניהם
זאת הקשבה פנימית למה שקורה בתוכנו עמוק בפנים. היכולת
לנטרל את הקולות החיצוניים ואת הפטפוט של השכל החופר
ולהקשיב למקומות עמוקים יותר בתוכנו שמובילים לידיעה פנימית
אחרת מרק החשיבה המנטאלית.
במישור המודע התהליך מצריך תעוזה ואומץ לקבל החלטות לעיתים
לא מקובלות על הסביבה שלנו, להציב מטרות שלעיתים מפחידות אותנו
ובמישור הלא מודע התהליך מצריך עבודה עם הרגשות, עם חוויות עבר
ועם דפוסים ואמונות שהשתרשו בתוכנו לאורך השנים.
זה תהליך שדורש את הזמן שלו ואת הסבלנות לעבור אותו
למה זה כל כך קשה לעשות את התהליך הזה?
כי רובנו לא למדנו איך להקשיב לעצמנו בצורה נקייה.
גדלנו בסביבה שתכנתה אותנו באופן מסוים ולכן יש לנו אמונות כמו:
צריך לעבוד קשה, אסור לי להיות אנוכית ולחשוב על עצמי ועל האושר שלי,
השאלות של הגשמה עצמית ושל מימוש עצמי לא היו לגיטימיות בדור של
ההורים שלנו, צריך לעשות את הכול כדי להתפרנס ולא משנה מה רוצים או אוהבים.
התכנות החברתי סביבתי הזה שיצר בתוכנו אמונות כאלה, יצר פער בין מה
שאנחנו מרגישים, כמהים וחולמים, משתוקקים, לבין המציאות בחיים ולכן גם מוטיבציה נעלמת.
אנחנו בשלב מסוים פשוט "מכבים" את התשוקה וממשיכים לעשות את מה שצריך לעשות כדי לשרוד.
אבל מה כן עובד?
המחקרים והניסיון הקליני מהשטח, מצביעים על כמה עקרונות מרכזיים:
- תרגול של נוכחות (מיינדפולנס, מדיטציה, הקשבה לגוף)
- זיהוי ושחרור של אמונות מגבילות
- חיזוק תחושת המסוגלות האישית
- מתן לגיטימציה לרצון האישי
- תנועה הדרגתית ולא מאולצת או כפויה
שינוי חיצוני כלשהו כמו בתחום הקריירה הוא לרוב תוצאה של התהליך הזה ולא ההתחלה שלו.
לסכום
המחקר מראה לנו שהגשמה עצמית אינה פריבילגיה של מעטים אלא נטייה טבעית שקיימת בכל אחד ואחת מאיתנו
אבל כדי שהיא תתממש, נדרש משהו שרובנו לא למדנו לעשות: לעצור, להתבונן, ולהסכים לפגוש את עצמנו באמת
גם במקומות המבלבלים, הכואבים והלא פתורים. מימוש עצמי הוא לא רגע של הארה, אלא תהליך שבו בהדרגה
משילים אמונות ישנות, מחזקים את תחושת המסוגלות והביטחון, ומתחילים לבחור את חיינו מתוך חיבור פנימי
ולא מתוך הרגל או ציפייה חיצונית. ודווקא בתוך התהליך הזה ולא בקצה שלו, מתחילה להיוולד תחושת המשמעות,
החיות והדיוק שאנחנו מחפשים. ליווי רגשי מאפשר לנו לא לעבור את הדרך הזו לבד, אלא בצורה עמוקה, בטוחה
ומדויקת יותר, עד שהחיים שלנו מתחילים להרגיש לא רק נכונים על הנייר אלא נכונים לנו מבפנים.
אולי נשארת עם עוד כמה שאלות על הגשמה עצמית ועל מימוש עצמי?
עודכן לאחרונה בתאריך 25.3.2026
אודות הכותבת:
אנאמה טל מילר היא פסיכותרפיסטית, בוגרת אוניברסיטת חיפה.
בעלת שלוש שנות התמחות בעבודה עם נפגעות ונפגעי תקיפה מינית ואלימות
במרכז לטיפול במשפחה של עיריית כרמיאל
חברה באיגוד הפסיכותרפיה הרב תחומי ומלווה נשים בתהליכים רגשיים עמוקים
ליצירת ריפוי איזון פנימי וחיבור לעצמן
המידע המופיע במאמר זה ובאתר הוא כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ
אבחון או טיפול מקצועי.
בכל מקרה של צורך אישי או מצוקה מומלץ לפנות לאיש או אשת מקצוע מוסמכים
אנאמה יקרה, אין עלייך, את מדהימה!
יישר כוח, תבורכי (-:
המשיכי להעשיר אותנו ולסייע לכל הזקוקות…
חיבוק גדול ממני ♥
חלי
חלי פודה
מאסטר רייקי, מטפלת הוליסטית ומנחת סדנאות
http://www.chellypo.co.il/
http://on.fb.me/chellypo1
תודה יקרה אהובה שלי!
תודה על המילים החמות.
אוהבת.
אין עליך, מדהימה
זו בדיוק הצומת שאני נמצאת בה עכשיו… תודה על עוד תזכורת כמה זה אפשרי 🙂
אהובה, כיף לשמוע.
חיבוק גדול ממני.
שלום אנמה היקרה.
רציתי לברר את המשמעות של מה שכתבת שהחודשים הקרובים, סוף שנת 2012 הולכים להיות גורליים ומשמעותיים, ושזו הזדמנות נהדרת לעשיה.
האם תוכלי להסביר את הנושא הזה?
תודה רבה
איריס
הי איריס,
הסברתי את זה ארוכות במאמר על 2012 באתר שלי.
לקראת 12.12.2012 האנרגיות הולכות ונעשות יותר ויותר
חזקות ואינטנסיביות, והשינוי והמעבר בין האנרגייה הישנה לחדשה
ממש מאבק בין חושך לאור מתעצם.
זהו זמן לעבוד עבודה אישית חשובה של להחזיק את תדר האור,
של אמונה, מיגור הפחד בחירה בחיבור ועוד.
בהצלחה לכולנו.
אנמה את גדולה ,ועדין לא הגעת לשיא שלך ,לפרוץ החוצה לעולם שממש מחכה לך אהובה .כשאני כותבת שורות אילו כל גופי רועד ,סימן שזה נכון !
שאני אצא לאור את תשמעי עלי ,אגב ,יש לך זכות לא קטנה בפריצה שלי החוצה את גילית לי ,שאני נשמה עתיקה בעולם .אנמה את מודל לחיקוי בעיני ,מלאה בכריזמה יופי חיצוני ופנימי ,המעבר לצפון ילטש את היהלום שבתוכך .אוהבת ורדה .
תודה ורדה יקרה!!
חיבוק