קבלת החלטות – איך לקבל החלטות בצורה מדויקת ומחוברת אלייך?

אני מניחה שהגעת לכאן כי את חייבת סוף סוף להבין איך לקבל החלטות בצורה שלמה ונכונה לך. זה לא כל כך פשוט. אולי את מרגישה שלהחליט זה לא הצד החזק שלך ואת מוצאת את עצמך דוחה שוב ושוב את ההחלטה הגורלית. זה יכול להיות קשור לסיטואציה מורכבת וכואבת בחיים שלך, או לרצון בשינוי קריירה, לקושי בזוגיות או להחליט לגבי שינוי במקום המגורים.
אם זה היה תלוי רק בך ואם היית רק יכולה, היית דוחה את ההחלטה עוד ועוד וממתינה עד שמשהו מבפנים יתבהר ופשוט תדעי את התשובה, אבל המציאות לפעמים מאלצת אותך לקבל החלטה מהירה מה שמכניס אותך עוד יותר ללחץ ולחרדה וללופים במחשבות שלא רק שלא עוזרים לך להחליט, אלא להיפך, רק מרחיקים אותך מלהצליח להחליט בצורה רגועה ולא מאפשרים לך להרגיש בשום צורה, שההחלטה שלך שלמה.
ברור שאת רוצה לוודא עד כמה שאת יכולה שאת מדייקת וקולעת בהחלטה שלך, ככה שתרגישי עמוק בתוכך שאת יודעת, שאת שלמה, ולמרות שהגיוני שתמיד ישאר אחוז קטן של ספק, את רוצה להרגיש ביטחון פנימי בהחלטה שלך שתרגישי שאת יכולה לחזור לישון בשקט כי יש עמוק בתוכך יש ידיעה ברורה שזאת ההחלטה הנכונה.

אז איך עושים את זה? איך להחליט החלטות בצורה מחוברת?

כשמדובר בקבלת החלטות יש שתי גישות עיקריות מוכרות. חלק מהאנשים הם חסידי הגישה הראציונלית לעומת אנשים אחרים שמעדיפים לנקוט בגישה האינטואיטיבית.
למי מהן את שייכת?

קבלת החלטות רציונלית

כשאת פועלת בגישה הרציונלית את עושה רשימה של בעד ונגד, את שוקלת את כל האופציות ואת כל התסריטים והתרחישים האפשריים קדימה בצורה אובייקטיבית, לוקחת צעד אחורה ומתבוננת בפרספקטיבה רחבה יותר על המצב. את מנסה לנטרל את הרגשות שלך (האם זה אפשרי?) ובטח ובטח מוודאת שאת לא פועלת מאיזשהו דחף לא הגיוני וטוב שכך. את רוצה לוודא שאת לא עושה שום שטויות ושום טעויות והשכל ההגיוני עוזר לך לוודא את זה. אבל מה המחיר של להחליט החלטה על סמך הראציונל בלבד? שהמחשבות שלנו יכולות גם לפעמים לתעתע בנו.
מבחינה ביולוגית המוח מחווט כך שהוא זוכר את כל ניסיונות העבר כך שאת יכולה להחליט את ההחלטה הלא מדויקת בגלל פחד, חרדה, זיכרון קדום שעדיין יושב שם ומפריע לך להחליט בצורה הגיונית ושקולה והמחשבות שעולות לך לגבי הנושא, משוחדות ולא נקיות. כדי לוודא שאת פועלת בצורה נכונה עם המחשבות שלך, כדאי שתהיי מאוד מאומנת ומיומנת ביכולת התבוננות במחשבות שלך וניתוח המקור להן.
מה שמדיטציה מאוד עוזרת לעשות. אחרת, אין דרך שתוכלי לדעת שהמחשבות שלך אכן מכוונות אותך בצורה נכונה ולא הייתי ממליצה לך לסמוך על זה בלבד. המחשבות מלאות בהתניות שספגת לאורך הילדות והשנים מהתרבות, הסביבה, דמויות הסמכות שהשפיעו עלייך ותכל’ס רוב המחשבות שלך הן לא באמת שלך ולא באמת מחוברות אלייך.

קבלת החלטות רגשית

כשאת מחליטה על סמך הרגשות או האינטואיציות שלך, אפשר לקרוא לזה “תחושת הבטן” הפנימית שלך, או מתוך חיבור ללב שלך, גם כאן כדאי שתהיי מאוד מיומנת בהקשבה לרגשות שלך בצורה בריאה. כאן זה הולך ומסתבך. רובנו חושבות שאנחנו מאוד רגישות ומאוד מרגישות ושהרגש שלנו כל כך חזק ועוצמתי שאנחנו לא יכולות לסמוך עליו וזה נכון, כי בדרך כלל אנחנו לא יודעות איך לנהל את הרגשות שלנו ואיך להרגיש אותם בצורה בריאה ומאוזנת כך שנוכל באמת לסמוך על ההכוונה שלהם. אבל אם יודעת כבר להרגיש בצורה בריאה, אז הרגשות והחיבור אל הלב, הם המצפן הפנימי האמיתי שיכול לכוון אותך בצורה מדויקת. מבחינה אבולוציונית, הטבע יצר את הרגשות כדי לעזור לנו לשרוד. הרגשות מסמנים לנו את הצרכים והרצונות הכי פנימיים והכי עמוקים שלנו ומכוונים אותנו אל הדרך הנכונה, הבעיה היא שרובנו פצועות רגשית וקשה לנו לסמוך על הרגשות שלנו.

אני רוצה להציע דרך נוספת שמערבת גם את הגוף שלך. את התחושות הגופניות שלשמחתנו לא יודעות לשקר או לזייף או לעגל פינות. הגוף שלך יודע בצורה הכי עמוקה ויעילה את האמת שלך. הגוף יכול לסמן לך אם יש לך כן פנימי. בדרך כלל התחושה של כן בגוף תהייה מלווה בתחושות נעימות של חמימות, התרחבות, שקט פנימי מעין שלווה שמגיעה עם ידיעה ברורה והנשימה עמוקה ורגועה. כשיש לא פנימי, התחושה תהייה הפוכה, חוסר שקט, תזזיתיות, כיווץ, עצירת נשימה, כובד ורתיעה. גם כאן תצטרכי להיות מיומנת ביכולת להתבונן פנימה ולהרגיש את התחושות הגופניות כדי שהן יוכלו לספר לך את האמת הפנימית שלך.

איך לקבל החלטות בצורה שלמה

המחקר העכשווי מראה לנו שהלב פולט 60 אחוז יותר אנרגיה מאשר המוח החושב ושזה מרכז מאוד משמעותי שהרבה מאיתנו רגילות משום מה להתעלם ממנו ולהקטין את חשיבותו ולא להקשיב לאינפורמציה שהוא מספר ומגלה לנו. ומסתבר שללב יש השפעה מאוד גדולה על המוח ובצורה מאוזנת הם אמורים לפעול ביחד בסינכרון ובשיתוף פעולה. ומסתבר שכשנושמים אל הלב במשך שתי דקות, מתבצע סינכרון נפלא בין שני המרכזים החשובים האלה שלנו ואנחנו יותר מאוזנות.

כשאנחנו מחליטות רק מהמוח הראציונלי ומנותקות מהגוף, מהלב ומהאינטואיציה, אכן קשה לנו להחליט ולבחור ולא פלא, כי אז אנחנו מנותקות מחלקים שלמים בתוכנו שהם אלה שנותנים לנו את הבהירות, את העוצמה ואת הכוח. ובואי נזכור שאנחנו כנשים מטבענו אנחנו מאוד אינטואיטיביות, זה משהו שנולדנו איתו והוא שלנו גם אם במהלך השנים הצליחו להחליש את זה ולעמעם את זה בגלל החינוך הזכרי המערבי שמקדש את השכל והראציונל שקיבלנו, זה עדיין שם בתוכנו ואפשר בכל רגע לחזור לבחור להקשיב לזה וכדאי אם אנחנו רוצות להחליט בצורה מחוברת ומדויקת לנו. כי תהליך קבלת החלטות אמיתי מחובר ונכון משלב את כל שלושת המרכזים שלנו. את המוח הראציונלי, ביחד עם הרגש ועם הגוף ומשלב בין המוח והלב. וכשעושים כזה תהליך קבלת החלטות הכול נרגע. כל הפחדים הטבעיים שיש לנו לגבי החלטה מסוימת שאולי אנחנו עלולות להפסיד, להיכשל, לטעות או כל פחד אחר שנמצא שם פשוט מתמוסס כי יש לנו אינפורמציה מכל החלקים שלנו ואנחנו לא מסתמכות רק על חלק אחד וכל חלק בגוף שלנו פשוט יודע מה לעשות.

את יכולה לנוע בין הקשבה לשכל, לרגש ולגוף שוב ושוב. לקבל את המידע ואת התחושה מכל אחד מהם. את יכולה לעשות רשימה של בעד ונגד, לנתח את כל הנתונים, לברר ולבדוק את כל ההשלכות העתידיות, את האספקט הכלכלי והחומרי ואז לעצור, לשהות עם זה ולהרגיש מבפנים. מה הגוף אומר לך? האם יש שם כן או לא? מה הרגש אומר לך? מה מרגיש נכון? לשים את זה לכמה שעות בצד או לכמה ימים, תלוי בבהילות של ההחלטה, ואז לחזור שוב ולהתבונן ולהרגיש ולהקשיב פנימה. מה הלב אומר לך?
לנשום אל הלב במשך שתי דקות, לאזן ולסנכרן בין הראש ללב וכך להרגיש את הידיעה הפנימית שלך או להשתמש בכל טכניקה אחרת שעוזרת לך לעבור מהראש אל הלב כמו להודות בפנים על מה שיש לך ולהרגיש את ההודיה מתפשטת בכל תא ותא ומביאה איתה את התחושה הנעימה של ההתרחבות של הלב. לשים את הידיים על הלב או יד אחת על הלב והשנייה על הבטן התחתונה באזור הטבור ולנשום כמה נשימות עמוקות ומלאות אל הלב ואל הבטן. הנשימה תגיע לשם ותעיר את המרכזים של הלב והאינטואיציה ותזכיר לך שגם הם שם, תזכיר לך להקשיב פנימה למטה יותר מהראש 🙂

עד כמה את שלמה שלווה ושמחה?
בחני את עצמך וקבלי אבחון מדויק של הסדר האנרגטי הפנימי שלך
וגם תרגיל שיעזור לך לאזן אותו