קושי בקבלת החלטות למה זה קורה?
ומה אפשר לעשות כדי להקל על תהליך קבלת החלטות? 

כולנו עושים עשרות החלטות ביום, בכל יום, החל מהחלטות הן ממש קטנות כמו מה ללבוש או מה לאכול בבוקר וחלק מההחלטות הן גדולות וגורליות יותר. בעיקר בצמתי חיים שאז אנחנו צריכים להחליט עם מי להתחתן, איפה לגור והאם לעזוב את העבודה. גם אם נראה שיש אנשים שיותר קל להם להחליט מאשר אחרים, איכשהו כולנו נאבקים עם קושי בקבלת החלטות והרבה מאיתנו מבקרים את עצמנו על חוסר החלטיות. אנחנו פשוט לא אוהבים שיש לנו קושי להחליט.

למה יש לנו קושי בקבלת החלטות?

לא סתם אנחנו סובלים מקושי להחליט. לאורך השנים מלמדים אותנו לעשות תהליך קבלת החלטות שקול ונבון בעיקר בעזרת השכל (אפרט עוד על אופציות נוספות להחלטות בהמשך) מטמיעים בנו את ההרגשה שהחלטות זה דבר קריטי וגורלי שממש, אבל ממש חשוב, שנעשה את זה הכי נכון שאפשר כדי לא לטעות. לכן, גדלנו לחשוב שיש תמיד החלטה אחת נכונה ושאם במקרה נפספס אותה, הלך עלינו.

הדבר הזה מכניס אותנו ללחץ מאוד גדול והופך את תהליך קבלת ההחלטות לתהליך שעלול להיתפס כמאיים, שמעלה הרבה חוסר ביטחון וספקות. מחקרים מראים שגם ככה לחץ משפיע על תהליך קבלת ההחלטות שלנו והופך אותו להרבה יותר קשה, מורכב ומסובך, ובטח ובטח כשכל נושא ההחלטות הופך להיות נושא רגיש שמכניס אותנו ללחץ, אז הלחץ מתעצם ומתווסף ועכשיו אנחנו בלופ מסחרר של קושי להחליט.

בנוסף, תודות לצורה שהמוח שלנו מתפקד בה, יש גורמים פסיכולוגיים סמויים, שמניעים את הגלגלים של תהליך קבלת ההחלטות שלנו. כשנבין את הפסיכולוגיה שמאחורי ההחלטות שלנו, נוכל לנווט אותן טוב יותר.

איך אפשר לקבל החלטה נכונה והאם יש בכלל דבר כזה החלטה נכונה או החלטות נכונות?

מתחת לקושי להחליט, שוכב לו (לא כל כך בנחת) הפחד לטעות. פחד להחליט החלטה שגויה ושבסוף אנחנו עלולים להתחרט עליה. אבל בעצם, חשוב שנבין שאין דבר כזה החלטה שגויה באמת. לכל צעד שניקח יש משמעות ויש מסע ודרך להוביל אותנו בו ובמסע הזה תהייה לנו למידה. כל חוויה שאנחנו חווים לאורך החיים ולא משנה אם אנחנו מגדירים אותה כחוויה “טובה” או כחוויה “רעה” (בכל מקרה אני מעדיפה להגדיר אותם כחוויה “נעימה ומרחיבה” לעומת חוויה “כואבת ומכווצת”) היא חוויה שאנחנו אמורים וצריכים לעבור ונכון לנו לחוות אותה. כל מה שאנחנו עוברים בחיים מלמד אותנו ועוזר לנו לצמוח ולגדול. לפעמים אנחנו גדלים דרך כאב וסבל ולפעמים דרך שמחה והצלחה. כך שלא משנה איזו צומת נבחר ובאיזו דרך נחליט ללכת, בטוח שההחלטה שלקחנו תהיה הנכונה כי גם אם היא התגלתה כביכול כטעות, מן הסתם היה לנו חשוב לעבור את מה שעברנו וזה היה מדויק בשבילנו לעבור את זה.

אם נצליח באמת להפנים את העיקרון הזה, אם באמת נסכים להאמין שאין החלטה שגויה, הרבה מהלחץ המיותר שסביב החלטות יוכל לרדת ולהתעמעם ונוכל להתפנות להחליט בצורה נכונה שמגיעה דרך הקשבה עמוקה לגוף שלנו.

מה לעשות כדי למזער קושי בקבלת החלטות?

לכל אחד מאיתנו יש את הסמכות הפנימית שלו. וחשוב שנכיר מה היא אותה סמכות פנימית, כדי שנדע איך נכון לנו לעבוד עם תהליך קבלת החלטות. יש אנשים שנכון להם להחליט ממש ברגע ויהיה להם מאוד קשה להחליט מראש. אנשים אלה יוכלו לדעת בדיוק מהי ההחלטה שלהם רק כשהם יגיעו ממש לרגע עצמו ואז הם ירגישו ממש בגוף, מה היא ההחלטה הנכונה. אם הם ינסו לחשוב על זה מראש, לנסות לתכנן, לחשוב על הסיטואציה העתידית, הם רק יתבלבלו ולא יצליחו להחליט. אנשים אחרים, דווקא חשוב להם “לישון” על ההחלטות. להם ממש אסור
להיות ספונטניים ולהחליט ברגע. אצלם ההחלטה הנכונה תתבשל ותגיע לאורך זמן, אחרי שהם עברו דרך מסוימת שבה הם לרגע אחד הרגישו שמשהו אחד נכון וברגע השני או למחרת הם הרגישו שבדיוק ההיפך הוא הנכון. תהליך קבלת ההחלטות שלהם הוא תהליך של התבהרות והבשלה ולתהליך הזה נדרש זמן. לאנשים האלה אסור למהר. הם צריכים לכבד את הקצב הנכון להם בקבלת ההחלטה ולהאריך עד כמה שאפשר את ה”דד ליין” שמוצב בפניהם להחלטה. גם הם כשיגיע הזמן הנכון, ירגישו עמוק בתוכם, בדרך כלל בגוף מה היא ההחלטה הנכונה.

כשמגיעה ידיעה פנימית עמוקה לגבי ההחלטה הנכונה, יש שקט בגוף. תחושה של רגיעה, של שלמות עם ההחלטה. כבר אין התלבטות. כל עוד יש התלבטות, ההחלטה עוד לא שלמה ורגועה וצריך עוד זמן. נכון, לא תמיד אפשר לגייס עוד זמן אבל כל עוד אפשרי, כשאתם לא סגורים עדיין על ההחלטה וכשעדיין אין שקט, נסו לקנות לעצמכם עוד זמן. זה לגמרי יוכל לעזור. לפעמים אנחנו חוששים לבקש עוד זמן כי השהייה בתוך חוסר הידיעה וחוסר היכולת להחליט לא נעימה לנו. חשוב מאוד שנוכל לאפשר לעצמנו לשהות בתוך חוסר ההחלטיות הזו מבלי לברוח ממנה ולעשות “אנדנדינו” על ההחלטה, כי ככל שנכבד ונקשיב לקושי שלנו להחליט ונסכים לאפשר אותו, ככה נוכל לקחת את הזמן מבלי להילחץ ולהקשיב פנימה ולהגיע להחלטה הכי מדויקת שתתאים בדיוק למה שנכון לנו עמוק בפנים.

איזה גורמים המשפיעים על תהליך קבלת החלטות כדאי שנכבד ואיזה כדאי שנסנן?

לכולנו יש דפוסים ונטיות קוגניטיביות אוטומטיות. הנה כמה כאלה שמתערבים לנו בתהליכים ומשפיעים על היכולת שלנו להחליט נכון כדי שנוכל איזה לשמר ואיזה לסנן כדאי שנכיר כמה מהם:

נטייה לשמר את המצב הקיים

לכולנו יש את הנטייה הטבעית להישאר במצב המוכר והקיים גם אם הוא לא נעים ולא נוח, במקום להעדיף את החדש והשונה. האלטרנטיבה, זה דבר לא מוכר שהמוח שלנו תופס כסיכון או פשוט כצורך הרבה אנרגייה כדי לשנות ולכן אנחנו עוזבים את זה. מוותרים, ובאופן לא מודע בוחרים שוב ושוב להישאר במצב הקיים, גם אם החדש
יכול להיות הרבה יותר טוב. הנטייה זו יכולה להפריע לנו לקחת החלטה חשובה שיכולה לשנות את חיינו, באופן לא מודע אנחנו יכולים להפוך למתנגדים לשינוי כלשהו בלי קשר לאיזה שינוי מדובר והאם הוא יכול לשפר את חיינו.

בחירה ממגוון גדול של אפשרויות

במחקר שנעשה, הקימו חוקרים שני דוכנים שהציעו טעימה של ריבות זה לצד זה. בדוכן אחד נתנו בחירה משישה סוגים בטעמים שונים של ריבות ובדוכן השכן הציעו טעימות מתוך עשרים וארבעה סוגים וטעמים שונים של ריבות. המחקר מצא שאמנם התור בדוכן הגדול יותר היה ארוך ויותר אנשים רצו לטעום ממנו את הריבות, אבל בפועל, הם לא קנו לבסוף. ואילו בדוכן שהיו בו רק שישה סוגים של טעמי ריבות, אמנם היו פחות אנשים לאורך כל היום, אבל יותר אנשים קנו לבסוף צנצנת ריבה.

בכל פעם שאנחנו מרגישים שיש לנו עומס יתר של מידע או של בחירה, יש לנו קושי כל כך גדול להשוות ביניהם, שאנחנו מרגישים שאנחנו לא יכולים לבחור. רבים מאיתנו יעדיפו להתרחק ולא לבחור כלום מאשר להתמודד עם הקושי לבחור בתוך בחירה מסובכת ומורכבת.

עייפות מבחירת יתר ממושכת

כשאנחנו מתבקשים לבחור כמה בחירות אחת אחרי השנייה, לאורך זמן ממושך, אנחנו חווים עייפות מאוד גדולה. התוצאה של זה היא שקשה לנו יותר להגיד “לא” ולעמוד על שלנו ויכול להיות שתהייה לנו נטייה לאכול יותר ג’אנק פוד, לקנות דברים שאנחנו לא באמת צריכים ולהתפתות לכל מיני הצעות שיציעו לנו. אנחנו גם עלולים להתקשות בלהגיד “כן” בייחוד לדברים שעלולים לשנות את המצב הרגיל המוכר והנוח שלנו (כמו לאמץ כלב חדש או לקנות רכב חדש). העייפות הזו מקשה על תהליך קבלת החלטות בכל תחום ומונעת מאיתנו בכלל לחשוב על כל החלטה, ואפילו לא לשקול אם היא נכונה או לא, פשוט לא רוצים להחליט כלום. אני נזכרת בשלב האחרון בבניית הבית שלי כשהייתי כל הזמן צריכה להחליט ולבחור בין סוגי קרמיקה שונים לאמבטיה, לרצפה, ברזים, רהיטים וכל זה בפרק זמן קצר מאוד. הייתה שם עייפות מבחירה ללא כל ספק. לא סתם כנראה עשיתי כמה בחירות שלאורך הזמן קצת התחרטתי עליהן 🙂

כתבי לי כאן מה עוזר לך בתהליך קבלת החלטות?

עד כמה את שלמה שלווה ושמחה?
בחני את עצמך וקבלי אבחון מדויק של הסדר האנרגטי הפנימי שלך
וגם תרגיל שיעזור לך לאזן אותו